سه‌شنبه، مرداد ۲۲

سردار ایرانی آریو برزن و خواهرش یوتاب



21
امرداد روز جان فشانی سردار ایرانی آریو برزن و خواهر دلیرش یوتاب گرامی باد

شجاع ترین خواهری که یک برادر می تواند داشته باشد

)
شیرزنان تاریخ خود را بشناسید ، تاریخ خودتان ، ایران(
"
این مطلب را به گوش همه برسایند "

بی شک او یکی دیگر از قهرمانان ملی تاریخ ایران است و افسوس که قرن های زیادیست که فراموش شده یا بهتر بگویم اصلا شناخته نشده . "یوتاب " را می گویم ، او که هم چون معنای نامش درخشنده و بی همتا بود . خواهر کوچکتر آریو برزن آخرین سردار هخامنشی .
هنگامی که آریو برزن با سپاه اندکش شجاعانه در برابر سپاه عظیم اسکندر مقاومت کرد و حتی آن ها را به عقب راند ، یوتاب خواهر او به جای این که گوشه ای بایستد و با گریه و زاری کشته شدن برادر و یارانش را در میدان نبرد ببینید ، لباس رزم در بر کرد ، شمشیر کشید و در کارزار جنگِ نابرابر در راه دفاع از میهن ، برادرش را در میدان نبرد تنها نگذاشت .

به گفته ی خودِ مورخین یونانی او آن چنان شجاعانه جنگید که تلاش سربازان مقدونی برای زنده به اسارت درآورن وی بی نتیجه ماند و آن ها فقط شاهد تلفات بیشتر بودند .
این بانوی شجاع ایرانی تا جان در بدن داشت جنگید جنگید و باز هم جنگید و در نهایت در راه دفاع از میهن خود و در کنار برادر شجاعش ، در خون خود غلطید و روحش به ابدیتِ تاریخ میهنش پیوست .

اسکندر مقدونی چنان تحت تاثیر شجاعت این خواهر و برادر قرار گرفت که همان جا با احترام آن ها را دفن نمود و حتی چوپان خائنی را که راه مخفی دور زدن سپاه آریو برزن را به آن ها نشان داده بود ، همان جا کشت .

یوتاب ، شرمسارم از روی تو و برادرت به خاطر پدران و مادرانی که قرن ها فراموش تان کردند و هنوز هم این فراموشی باعث شرمساری ماست .
یوتاب ، تو شجاعترین خواهری هستی که یک برادر در طول تاریخ داشته است .
تو هم چون نام زیبایت ، درخشنده و بی مانندی و در قلب و یاد من می درخشی .
روحت شاد و راهت پررهرو باد
)
ای کاش ایرانیان.............................................. بگذریم(



منابع :
_
تاریخ هرودوت
_
کتابخانه ی تاریخی (دیودوروس سیسیلی 100 سال پیش از میلاد(
_
جغرافیای ملل (استرابون 50 سال پیش از میلاد(
_
مروج الذهب (مسعودی(
_
ایران از آغاز تا اسلام (گیرشمن(
_
تاریخ ایران (مشیرالدوله(
_
تاریخ ایران (سرپرسی سایکس(




هیچ نظری موجود نیست: